Werkzaamheden aankoopmakelaar: een dag uit het leven van Wil Jansen

Makelaar Rotterdam

Een aankoopmakelaar helpt je bij het kopen van een woning. Dát weet je. Maar wat doet zo’n expert nu eigenlijk precies? Hoe ziet het leven van een ervaren aankoopmakelaar eruit? We liepen een dag mee met Wil Jansen. In deze blogpost doen we daar verslag van: je krijgt een kijkje in Wils ‘makelaarskeuken’!

Een goede aankoopmakelaar gaat grondig te werk [ochtend]

Om 9.30 uur stipt meldt Wil zich voor een eindinspectie, waarna de sleuteloverdracht moet plaatsvinden. Wil constateert enkele gebreken: de vloer blijkt beschadigd en de ketel werkt niet. Hij treedt direct nog even in onderhandeling, waarmee hij de prijs wat naar beneden haalt. Dan is het tijd om samen met de klant naar de notaris te gaan.

Vervolgens heeft Wil een bieding. Hij belt de klant om de laatste punten door te spreken en de resterende vragen te beantwoorden. De waarde ligt 15.000 euro hoger, maar Wil adviseert de klant om 20.000 euro over te bieden. Vijf minuten voor de deadline gebeurt er echter iets onverwachts: Wil verneemt van de verkoopmakelaar dat een overbieding van 16.000 euro voldoende is. Zo gezegd, zo gedaan: Wil doet vlak voor de deadline een bod waarmee zijn klant een aanzienlijk bedrag bespaart!

Aankoopmakelaar nodig waarmee de bouwkundige keuring géén must is [vroege middag]

Inmiddels is de middag aangebroken. Wil rijdt naar een bezichtigingsafspraak die op het laatste moment is ingepland. “De klant vroeg gisteravond of ik vandaag tijd zou kunnen vrijmaken,” vertelt hij. “Ik probeer mijn volle agenda altijd enigszins flexibel te houden, zodat ik dit soort verzoeken zoveel mogelijk kan inwilligen.”

Tijdens de bezichtiging zegt Wil tegen de klant dat deze lekker even op de bank moet gaan zitten om de sfeer van het huis te proeven. “Voel je je echt thuis? Zie je jezelf hier voor de open haard van een kop koffie genieten?”

Terwijl de klant hierover nadenkt, bekijkt Wil de woning vanuit bouwkundig perspectief. Hij is gecertificeerd op dit gebied, waardoor hij onderbouwd advies kan geven. Dit betekent dat klanten vaak geen aparte bouwkundige keuring nodig hebben en snel kunnen handelen. “Snelheid is geboden in de markt, maar ik wil wel dat mijn klanten verantwoorde keuzes maken,” zegt Wil. “Daarom heb ik gezorgd dat ik ze van a tot z kan begeleiden. Een goede aankoopmakelaar moet je rondom alle aspecten van een aankoop kunnen adviseren, inclusief de bouwkundige staat van een woning.”

Ondertussen neemt hij foto’s van gebreken en stelt hij cruciale vragen aan de verkoopmakelaar. Omdat het vochtig ruikt, vraagt Wil (standard procedure) of hij in de kruipruimte mag kijken. De verkoopmakelaar weet deze niet direct te vinden. Daar neemt Wil geen genoegen mee. Uiteindelijk vindt hij het luik zelf. Wanneer hij het opentrekt, ziet hij een dikke laag water. “Dit is geen goed teken,” zegt Wil. “Water en hout vormen geen goede combinatie.” Hij bespreekt de mogelijke consequenties met de klant.

Gebreken doornemen met de klant is trouwens een vast onderdeel van Wils werkproces. “Zelfs als het om een losse dakpan gaat, overleg ik hierover,” vertelt hij. “Wanneer iemand jonge kinderen heeft, adviseer ik soms om een loodtest te doen. En als ik een badkamer mét vloerverwarming en zónder aarding zie, wijs ik op het potentiële gevaar.”

Ook klimaatrisico’s bespreekt Wil met zijn klanten. “Als er in een bepaalde buurt een stijging van de waterstand verwacht wordt, kan de boel over enkele jaren onder water staan. Omgekeerd is ook een optie: wat als je met droogstand te maken krijgt? Dit zijn geen bouwkundige vraagstukken, maar ik besteed hier wel aandacht aan. Zo kan de klant een weloverwogen beslissing nemen.”

Strategische aanpak van bezichtiging tot onderhandelingen [late middag]

Inmiddels heeft Wil ook met deze klant alle voors en tegens besproken. De deadline is over twee dagen, dus Wil vertelt aan de klant dat deze een dag kan nadenken. Ze plannen voor morgenavond een belafspraak in.

Wil gaat verder: tijdens een videomeeting met een nieuwe klant legt hij helder uit hoe zijn aanpak eruitziet. Vervolgens vraagt de klant of Wil deze week mee kan naar een bezichtiging. Wil ziet dat er twee bezichtigingsblokken zijn en stelt direct voor om voor het eerste blok te kiezen. Zo kan hij eerder een deal sluiten als de klant geïnteresseerd is — en daarmee kan de klant flink wat geld besparen.

Om 16.00 uur heeft hij nog een deadline voor een bieding. Hij belt nog even met de klant. Wils advies: “Op deze woning zou ik niet het hoogste bod doen. Met ons bod staan we op nummer twee. Dat is in dit geval prima.” De klant vertrouwt op Wils ervaring, expertise en netwerk. Een verstandig besluit, want om 16.55 uur krijgt Wil een telefoontje van de verkoopmakelaar: de woning is toegekend aan zijn klant!

Wil sluit zijn dag tevreden af. Hij neemt een pauze van 1 minuut. Want om 17.00 uur zwaait de deur open en rennen de kinderen op hem af. Ook in de avond blijft hij bereikbaar voor zijn klanten. Maar ondertussen luistert hij naar de avonturen die de kids vandaag hebben meegemaakt en leest hij de nodige verhalen voor!

Een betrokken aankoopmakelaar inschakelen?

Neem gerust contact met ons op. We bespreken graag wat jouw mogelijkheden zijn.