Je bent al een tijdje woningeigenaar, maar nu is het tijd voor de volgende (levens)fase. Daarom wil je je huis verkopen. Eerder deelden we al een ‘stappenplan huis verkopen‘ om je op weg te helpen. Maar hoe ziet de markt er momenteel uit? Wat zijn je kansen anno 2024? In deze blogpost stellen we Wil Jansen van @WORK Makelaardij (onlangs uitgeroepen tot de beste makelaar van Rotterdam) de meest prangende actuele vragen rondom een woningverkoop. Doe je voordeel met zijn inzichten!
Hoe vind je als verkoper goede potentiële kopers?
“De markt is momenteel gunstig voor verkopers,” zegt Wil. “Je krijgt gerust 40 tot 100 aanvragen voor een woning. Het is nu dus zaak om goed te bekijken welke makelaar dat in goede banen kan leiden.”
Wil je de juiste makelaar kiezen uit het grote aanbod? Vraag dan vooral wat zijn of haar aanpak is, zodat je het maximale uit je verkoop haalt. Wil: “Sommigen zetten advertenties zonder plattegronden online. Daarnaast zie ik vraagprijzen die veel te laag zijn ingezet. En wanneer er tientallen aanvragen zijn, laten veel makelaars slechts een fractie van de geïnteresseerden komen. Wij doen het nog steeds anders. Bij het aanmelden van een woning doen we bijvoorbeeld aan promotie. ‘Waarom?’ vragen mensen dan. ‘Er zijn toch al 80 aanmeldingen?’ En dat klopt. Maar ik wil iedereen aanspreken en zoveel mogelijk potentiële kopers aantrekken. Zo sluit je uiteindelijk de beste deal.”
Wanneer verkopers kiezen voor het Premium-pakket van @WORK Makelaardij, wordt hun woning ook prominent in beeld gebracht bij Funda. “Dat nemen wij voor onze rekening,” zegt Wil. “De woning wordt dan in de hele provincie uitgelicht en komt groter in een lijst te staan. Naast een toppositie krijg je ook de mogelijkheid om drie foto’s te plaatsen (in plaats van één). Dit brengt je veel beter in beeld bij de potentiële koper.”
Daarnaast hanteert Wil een persoonlijke aanpak én een deadline: “Wij laten alle geïnteresseerden komen, want potentiële koper #80 kan zomaar de beste match zijn. En we stellen een deadline. We sluiten niet ‘even’ een dealtje om iedereen vervolgens af te bellen. Je doet het goed óf je doet het niet.”
Hoe maak je je huis verkoopklaar?
“Je kan de woning het liefst zo leeg mogelijk maken,” zegt Wil. “Hier en daar een bloemetje of een sierkussen maakt het gezellig. Maar zorg verder voor overzicht.”
Soms vragen klanten of ze hun woning moeten renoveren. In zulke gevallen bekijkt Wil vooral wat écht nodig is: “Ik wil ze niet te veel werk op de hals halen. Als het véél meer oplevert, adviseer ik het wel. Maar als het er enkel onverzorgd uitziet, kan het voldoende zijn om enkele praktische zaken aan te pakken. Vaak kan je de vraagprijs ook omhoog brengen door opnieuw te kitten of een laminaatvloer aan te leggen.”
Een restyle-foto doet soms ook wonderen. “Daarop laten we zien hoe het interieur eruit kán zien,” vertelt Wil. “We geven ook een prijsindicatie van de verbouwing, zodat potentiële kopers de kosten in beeld hebben.”
Voorlopig energielabel en definitief energielabel: wat moet je hierover weten?
Een energielabel aanvragen? Dat kun je het liefst zo snel mogelijk doen. “Wanneer je je woning aanmeldt, heb je een definitief energielabel nodig,” vertelt Wil. “Soms is het slim om bepaalde verbeteringen aan te brengen, zodat je een hoger energielabel krijgt. Je kunt bijvoorbeeld zonnepanelen aanleggen of dakisolatie aanbrengen. Via het dak verlies je namelijk 30 procent aan warmte. Als je door dit soort aanpassingen een beter energielabel kunt krijgen, heeft dat vaak invloed op wat je woning waard is. Waarschijnlijk kun je een beter bod krijgen, omdat kopers meer mogen lenen.”
Hoe belangrijk is de WOZ-waarde?
Volgens Wil is de WOZ-waarde niet heel belangrijk. “Vaak ligt deze véél te laag,” zegt hij. “De WOZ-waarde wordt namelijk bepaald in januari van het voorafgaande jaar. Soms is deze dus bijna twee jaar geleden vastgesteld. In deze stijgende markt kún je proberen om de WOZ-waarde te laten aanpassen. Maar eerlijk gezegd zou ik er niet te veel mee doen. Ga je de vraagprijs bepalen met je makelaar, dan is de WOZ-waarde meestal geen relevante factor. En kopers besteden er doorgaans ook niet veel aandacht aan. Mijn advies is daarom om gewoon met een goede makelaar te werken!”
Full-service makelaar, lokale makelaars: wat moet een expert jou écht bieden?
Sommige verkopers kiezen voor ‘de makelaar op de hoek’ omdat dit wel zo makkelijk lijkt. Maar volgens Wil is de toegevoegde waarde van een lokale makelaar tegenwoordig gering: “Een goede makelaar promoot je woning, laat alle geïnteresseerden komen en kan uitstekend onderhandelingen voeren. Hij of zij is er voor je vanaf het moment dat je de vraagprijs bepaalt totdat de koper gaat verhuizen. Als je vragen hebt, beantwoordt jouw makelaar deze — of ze nu gaan over achterstallig onderhoud of over ontbindende voorwaarden. Het gaat er dus niet om wáár je makelaar gevestigd is, maar om de mate van toewijding die hij of zij jou biedt.”
Het moge duidelijk zijn: Wil is een full-service makelaar. Wat dit kan inhouden, illustreert hij met ludieke voorbeelden: “Onlangs wilde een verkoper de woning laten spuiten. Niemand kon aanwezig zijn tijdens het verrichten van deze klus, dus daarom heb ik dit geregeld. Wil je niet bij de overdracht zijn, dan hoeft dat overigens ook niet. Als klanten willen dat ik het allemaal afhandel, doe ik dat. Ik heb bijvoorbeeld weleens een VvE-vergadering bijgewoond. En ik heb zelfs een keer de planten water gegeven omdat de eigenaar afwezig was!”
Professionele begeleiding nodig bij de verkoop van je huis?
Heb jij het besluit genomen om je woning te verkopen? En wil je werken met een makelaar die nét een stapje verder gaat om het beste resultaat voor je te behalen? Neem gerust contact met ons op. We bespreken de mogelijkheden graag met je.